Oral Oncology
Volume 39, Issue 7 , Pages 695-700, October 2003

Coffee and tea intake and risk of oral, pharyngeal and esophageal cancer

  • Alessandra Tavani

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Via Eritrea 62, 20157 Milan, Italy
    • Corresponding Author InformationCorresponding author. Tel.: +39-02-3901-4460; fax: +39-02-3900-1916
  • ,
  • Michaela Bertuzzi

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Via Eritrea 62, 20157 Milan, Italy
  • ,
  • Renato Talamini

      Affiliations

    • Centro di Riferimento Oncologico, Aviano (Pordenone), Italy
  • ,
  • Silvano Gallus

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Via Eritrea 62, 20157 Milan, Italy
  • ,
  • Maria Parpinel

      Affiliations

    • Centro di Riferimento Oncologico, Aviano (Pordenone), Italy
  • ,
  • Silvia Franceschi

      Affiliations

    • Cancer Epidemiology Unit and International Agency for Research on Cancer, Lyon Cedex, France
  • ,
  • Fabio Levi

      Affiliations

    • Registre Vaudois des Tumeurs, Institut universitaire de médicine sociale et préventive, 1005 Lausanne, Switzerland
  • ,
  • Carlo La Vecchia

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche “Mario Negri”, Via Eritrea 62, 20157 Milan, Italy
    • Istituto di Statistica Medicae Biometria, Università degli Studi di Milano, Milan, Italy

Received 2 April 2003; accepted 3 April 2003.

Abstract 

The relation between coffee, decaffeinated coffee, tea and oral/pharyngeal, and esophageal cancer risk is inadequately quantified. Data were derived from hospital-based case-control studies conducted in Italy and Switzerland. The study on oral/pharyngeal cancer included 749 cases and 1772 controls, and that of esophageal cancer 395 cases and 1066 controls. Multivariate odds ratios (OR) and 95% confidence intervals (CI) were computed. The OR for >3 cups/day of coffee compared with ⩽1 were 0.6 (95% CI 0.5–0.9) for oral/pharyngeal, and 0.6 (95% CI 0.4–0.9) for esophageal cancer, consistent across strata of age, sex, education and alcohol. The inverse trends in risk were significant. No association emerged with decaffeinated coffee (OR 1.1 for oral/pharyngeal and 0.6 for esophageal cancer) or tea (OR 0.9 for both cancers), consumed in low amounts by these populations. Coffee may decrease the risk of oral/pharyngeal and esophageal cancer.

Keywords:  Case-control study, Coffee, Decaffeinated coffee, Esophageal cancer, Oral and pharyngeal cancer, Risk factors, Tea

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 31.50 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

PII: S1368-8375(03)00081-2

doi:10.1016/S1368-8375(03)00081-2

Oral Oncology
Volume 39, Issue 7 , Pages 695-700, October 2003